Strategia komunikacji jako droga do sukcesu kampanii reklamowej

Czy zastanawiałeś się, jakie korzyści może przynieść Twojej firmie strategia komunikacji?

Jesteś właścicielem firmy i zastanawiasz się, w jaki sposób powiększyć grono swoich klientów? Czy planujesz rozpoczęcie prowadzenia własnej działalności gospodarczej, ale nie jesteś pewien, czy znajdziesz odbiorców swoich produktów lub usług? Zastanawiasz się zapewne, od czego zacząć?

Od czego zacząć?

Na pewno słyszałeś o tzw. digitalu, o obecności w sieci, o tym że jest to podstawa, ponieważ jak Ciebie tam nie ma, to nie istniejesz. Otóż, to prawda, ale aktualnie sama obecność już nie wystarczy. Klient oczekuje Twojej aktywności i chce otrzymywać jak najwięcej przydatnych treści, które będzie mógł wykorzystać. Wtedy Twój wizerunek i to, co oferujesz, wzbudzi jego zaufanie i dzięki temu zapamięta Cię na dłużej i będzie skłonny skorzystać z Twojej oferty. Przecież o to chodzi, prawda?

Strategia komunikacji

Od czego w takim razie zacząć? Przede wszystkim musisz mieć spójną wizję własnej firmy. Na pewno skrupulatnie przygotowałeś swój biznesplan i raczej wiesz, co chcesz osiągnąć. Czy pomyślałeś o przygotowaniu strategii komunikacji? W jaki sposób chcesz zaplanować kampanię reklamową? Czy po prostu wykupić płatne reklamy w Internecie, na Facebooku, w prasie lokalnej, a może wywiesić banner?

Chcę Cię przekonać, że warto wcześniej wszystkie te działania ubrać w spójną strategię, która pozwoli uporządkować Twoje działania, aby były jak najbardziej skuteczne i efektywne.

Strategia komunikacji – etapy przygotowania

Punktem wyjścia do tego, aby strategia komunikacji była opracowana profesjonalnie jest dokładne przeanalizowanie sytuacji wyjściowej: rynku, trendów, konkurencji.

Następnie należy szczegółowo określić grupę docelową działań komunikacyjnych: jej cechy demograficzne, psychograficzne oraz dokonać wstępnej segmentacji.

Więcej na temat grupy docelowej znajdziesz w artykule:

Kolejnym krokiem jest analiza marki oraz szczegółowy opis jej elementów, takich jak:

  • Misja i wizja marki, jej wartości
  • Obietnica marki oraz jej wyróżniki
  • Pozycjonowanie marki na tle konkurencji
  • Kluczowe komunikaty marki

Podobnie należy doprecyzować, jaki powinien być pożądany wizerunek marki, w jaki sposób będzie komunikować się z konsumentami (identyfikacja wizualna i językowa).

Etapy przygotowania strategii komunikacji

Podstawą przygotowania efektywnej komunikacji są właściwie postawione cele. Ułatwia to organizację późniejszych działań i efektywne wykorzystanie budżetu reklamowego.

Następnie przystępujemy do szczegółowego określenia, co chcemy osiągnąć dzięki prowadzonej kampanii reklamowej. Nie chcemy działać „w ciemno”, ale osiągnąć jak najlepszy efekt (jaki?) oraz nie zmarnować środków przeznaczonych na reklamę.

Więcej o celach przeczytasz w artykule:

Kiedy mamy już jasno określone cele naszej kampanii, powinniśmy również dokonać segmentacji grupy docelowej pod kątem wyznaczonych celów. To oczywiste, że inne komunikaty będziemy kierowali do osób, które nie miały styczności z marką, a inne do tych, którzy skorzystali już z naszych usług i chcemy, aby powrócili.

Zanim przystąpimy do ostatniego etapu, jakim jest opracowanie planu kampanii reklamowej, konieczne jest określenie, jaki budżet możemy przeznaczyć na działania reklamowe. Od jego wysokości będzie zależał wybór narzędzi oraz kanałów komunikacji z klientem.

Szczegółowy plan kampanii oraz mierzenie efektów

Ostatnim etapem jest przygotowanie szczegółowego planu kampanii, w zależności od narzędzi, które chcemy wykorzystać. Część kanałów komunikacji najprawdopodobniej już posiadamy (np. strona internetowa, strona firmowa na Facebooku), ale mogą wymagać intensywnych działań. Plan ma służyć uporządkowaniu tych działań, wraz z określeniem ram czasowych.  

Dodatkowo możemy przeznaczyć budżet na płatne kampanie. W tym przypadku przyda się określenie oczekiwanej rentowności, czyli ROI.

Wskaźnik definiuje się następująco:

ROI - wzór

Jeżeli otrzymamy wynik 100%, to będzie oznaczało, że zyskaliśmy dwa razy tyle, ile włożyliśmy w reklamę.

To nie jest jedyny miernik działań reklamowych. Jest to temat na osobny artykuł, który już wkrótce!

Mam nadzieję, że masz już obraz tego, dlaczego tak ważna jest profesjonalnie przygotowana strategia. Zdecydowanie warto posiadać taki dokument, aby działania reklamowe były prowadzone precyzyjnie, a budżet wykorzystany jak najbardziej efektywnie.

Pamiętaj! Nawet najlepiej opracowany plan nie zwalnia z permanentnego obserwowania i analizowania poszczególnych kanałów komunikacji, pozyskiwania ruchu i realizacji wyznaczonych celów.

2 komentarze do “Strategia komunikacji jako droga do sukcesu kampanii reklamowej

  1. Film Base

    Kampania reklamowa to zespol skoordynowanych i zorganizowanych dzialan reklamowych, wykorzystujacych jeden lub szereg roznych, powiazanych ze soba srodkow przekazu, ktore wystepuja w okreslonej kolejnosci i w odpowiednio ustalonych terminach. Dzialania te sluza osiagnieciu scisle okreslonych celow. Najbardziej ogolnym celem kampanii reklamowej jest wywarcie wplywu na decyzje i zachowania konsumentow na rynku. Dlatego tez czesto uwaza sie, ze jednym z najwazniejszych elementow kampanii reklamowej jest przyciagniecie uwagi

    • Katarzyna Żurek Autor wpisu

      Zgadza się, a punktem wyjścia do skutecznej kampanii jest odpowiednio opracowana strategia komunikacji 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.