
Nikt w dzisiejszych czasach nie powinien mieć wątpliwości, że strona firmowa jest niezbędna. Niezależnie od tego, czy Twoja firma działa na rynku ogólnopolskim, czy jest małym lokalnym biznesem usługowym, warto zainwestować w jej odpowiedni wizerunek.
Wciąż często zdarza się, że potencjalny klient poszukuje informacji na temat firmy i nie znajduje strony firmowej, a jedynie wzmianki na witrynach wyszukiwarek firm. Może pojawić się niepewność, czy firma nadal istnieje i czy znalezione dane są aktualne. Wpływa to na wiarygodność i zaufanie do firmy. Warto zmniejszyć ryzyko utraty zainteresowania ofertą z tego powodu.
Jaki budżet warto przeznaczyć na stronę firmową?
Nie każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że przygotowanie profesjonalnej strony firmowej nie musi nadwyrężać budżetu. Współpraca z programistą, którzy napisze stronę od podstaw najczęściej nie jest konieczna. Mamy obecnie szeroki dostęp do rozbudowanych i świetnie działających systemów zarządzania treścią strony internetowej (ang. Content Management System, CMS), z których najpopularniejszym jest WordPress.
Uwaga: nie należy mylić z komercyjną platformą do tworzenia blogów WordPress.com!! W tym artykule odnosimy się do systemu służącego do tworzenia profesjonalnych stron, który pozwala na modyfikowanie struktury strony, jego obsługa jest bezpłatna, a użytkownik jest pełnoprawnym właścicielem strony!
Strona firmowa na WordPressie – czy jest bezpieczna?
WordPress zapewnia łatwą obsługę strony, prosty i intuicyjny intrerfejs, który działa bez konieczności kodowania w html/xml. Nie wymaga od użytkownika znajomości języków programowania. Dostęp do systemu odbywa się z poziomu zwykłej przeglądarki internetowej. Zarządzanie stroną stworzoną na WordPressie nie jest więc trudne. Jednocześnie pracujemy na profesjonalnym systemie – podkreślamy, że taka strona nie ma nic wspólnego z kreatorem do tworzenia blogów WordPress.com! Masz pytania? Napisz do nas: kontakt@adbee.pl lub zadzwoń +48579637866.
Możemy zastanowić się jedynie nad bezpieczeństwem stron opartych na bazie modelu open source, jakim jest WordPress. Ataki cyberprzestępców mogą się pojawić, ale dotyczy to głównie serwisów, które działają bez odpowiednich zabezpieczeń. Już na etapie instalacji systemu, trzeba pamiętać o zmianie ustawień domyślnych, nazw baz danych, ustawieniu dostępu użytkownikom oraz zadbaniu o jakość haseł. Konieczne jest również cykliczne wykonywanie aktualizacji systemu, motywów i wtyczek oraz tworzenie kopii zapasowych. Wszystkie te zabiegi zdecydowanie zmniejszą podatność strony na ataki.

Zakup domeny i hostingu
Kolejną kwestią niezbędną do uruchomienia strony firmowej jest zakup domeny i hostingu. Domena, czyli adres naszej strony, zwykle na start jest bezpłatna, ale za przedłużenie będziemy musieli zapłacić i cena będzie zależała od końcówki, jaką wybraliśmy: np. tańsza jest regionalna waw.pl od com.pl.
Można zlecić zakup domeny agencji, ale trzeba pamiętać o tym, aby do rejestru zostały wpisane nasze dane oraz aktualny adres e-mail. W przeciwnym wypadku możemy utracić domenę!
Trudnym krokiem jest wybór dostawcy usług hostingowych. Na rynku działa wielu hostingodawców i ceny są bardzo zróżnicowane. Istotne są parametry techniczne serwera, dostępna przestrzeń dyskowa, dopuszczalny transfer danych. Bardzo ważne jest także bezpieczeństwo danych, cykliczne tworzenie kopii zapasowych oraz możliwość automatycznego przywrócenie strony w razie awarii. Wsparcie techniczne, niekiedy całodobowe, jest kolejnym istotnym aspektem, który powinniśmy wziąć pod uwagę wybierając hostingodawcę.
Posiadanie domeny oraz dostępu do serwera umożliwia założenie profesjonalnego firmowego adresu email. Zdecydowanie warto skonfigurować przynajmniej jedno konto firmowe. Adresy z końcówką gmail.com czy wp.pl wyglądają zdecydowanie mniej wiarygodnie, a wysyłane z nich maile do innych firm są często blokowane przez filtry antyspamowe.
Jakim celom ma służyć strona firmowa?
Decydując się na uruchomienie strony firmowej, należy ustalić, jakie cele powinna ona spełniać.
- Czy ma być jedynie wizytówką firmy, prezentować jej ofertę i wspierać wizerunek?
- Być może za pomocą strony chcemy budować świadomość marki, prezentować się jako ekspert w branży i tym samym przyciągać kolejnych klientów?
- Czy strona ma zbierać kontakty do potencjalnych klientów (tzw. leady)?
Odpowiedź na te pytania będzie zależała od wielu czynników takich, jak: charakter działalności, grupa docelowa oraz budżet, jaki chcemy przeznaczyć na uruchomienie i prowadzenie strony firmowej. Cel strony będzie również determinował jej wygląd. Przed zleceniem wykonania strony, warto zrobić rozeznanie i określić własne preferencje co do jej wyglądu.
Zaczynamy pracę nad stroną firmową

Wybór układy i wyglądu strony jest istotny, ale równie ważne są treści które na niej umieścimy. Nie chodzi tutaj tylko o prowadzenie bloga firmowego, ważne są kluczowe komunikaty kierowane do klienta, przedstawienie korzyści, które mają go skłonić do skorzystania z oferty oraz oczywiście prezentacja usług firmy. Jeżeli to wszystko będzie uzupełnione odpowiednimi grafikami, zdjęciami, to już pół sukcesu. Dlaczego tylko pół? Otóż, aby strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania, trzeba pamiętać o jej optymalizacji pod kątem pozycjonowania (tzw. SEO). Tutaj też trzeba wykonać szereg czynności, jak instalacja odpowiednich narzędzi, konfiguracja plików, dodanie znaczników, meta tagów, właściwych opisów grafik, mapy witryny, zadbanie od szybkość ładowania strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych i wiele innych.
Strona internetowa już działa i co dalej?
Strona już działa, jesteśmy zadowoleni z jej wyglądu i w dodatku jest uzupełniona wartościowymi i przyciągającymi treściami. Świetnie, ale warto pamiętać, że to nie koniec. O stronę trzeba stale dbać i uaktualniać treści. Konieczne jest aktualizowanie motywów, wtyczek, robienie backupów, czyli kopii zapasowych. Strona nie może być zapomniana – ani przez klientów, ani przez wyszukiwarki.
Trzeba przyznać, że zagadnień wokół funkcjonowania strony firmowej jest wiele i warto pomyśleć o współpracy z firmą zewnętrzną w tym zakresie, zwłaszcza że przygotowanie profesjonalnej strony nie musi być drogie, a może przynieść wiele korzyści.